Co dělat pokud jste peníze poslali na špatný účet? Pomůže Žádost o vrácení platby? Omylem zaslaná částka (platba) na jiný bankovní účet se může stát každému. Špatně vyplněné číslo bankovního účtu kam své peníze chcete poslat nastane obvykle překlepnutím v čísle účtu.
Jak vyplnit a kde stáhnout Žádost o vrácení neoprávněně přijatých finančních prostředků?
Obsah článku
Peníze dorazí zpět
Pokud jde o menší částky a chcete to risknout – můžete prostě vyčkat, zda se Vám částka poslaná na špatný účet vrátí zpět. Mohlo se stát, že majitel účtu má dobré srdce a zašle Vám peníze zpátky. Druhou variantou je fakt, že účet kam jste omylem peníze poslali neexistuje a tím pádem se peníze nikam nedoručí a vrátí se vám za 1-2 dny zpět na Váš účet.
Žádost bance o vrácení platby
Prvním krokem je kontaktovat Vaši banku a sdělit jim, že jste špatně poslali peníze a o jakou konkrétní platbu se jedná. Většina velkých bank má pro tyto případy zavedené postupy a skrze své postupy například zašle nesprávnému příjemci platby informaci do bankovnictví s prosbou o vrácení částky.
Banka sama však nemá pravomoci ani zákonné povinnosti řešit za Vás tuto chybu.
Výzva neoprávněnému příjemci
Dalším krokem je vždy vyplnění oficiálního formuláře, který není jednotný – každá banka má svůj vlastní. Vždy vyplníte formulář u své vlastní banky! Vaše banka tuto žádost předá bance příjemce neoprávněné platby.
Zde jsou vzory některých bank v ČR ke stažení:
- formulář Žádost o vrácení neoprávněně přijatých peněžních prostředků ČNB ke stažení zde →
- formulář Žádost o vrácení platby u Komerční banky ke stažení zdarma zde →
- formulář Žádost o sdělení identifikačních údajů příjemce platby Česká spořitelna ke stažení →
- Žádost o navrácení částky chybně provedené platební transakce u ČSOB (třeba mít Adobe Reader)
- u Air Bank zažádáte přes internetové bankovnictví vpravo nahoře „Zprávy“ Napsat zprávu
- žádost o sdělení identifikačních údajů příjemce platby u Erste ke stažení zde →
- Moneta má speciální stránku s názvem Reklamace a stížnosti pro nesprávně provedený příkaz
- Žádost o vrácení – Omylem zaslaná platba u Raiffeisenbank ke stažení formulář zde →
Až vyplníte tuto žádost u Vaší banky doručíte ji právě Vaší bance a to tento formulář předá bance příjemce neoprávněné platby. Tato banka Vám skrze Vaši banku vydá údaje a zaurguje u něj, aby Vám peníze poslal zpět na účet odkud byly poslány.
Formulář s žádostí často obsahuje tento text:
„Uvědomuji si, že moje banka a banka příjemce pouze zprostředkovávají předání mé žádosti neoprávněnému příjemci a nenesou odpovědnost za její vyřízení. Podpisem žádosti vyjadřuji souhlas s předáním mé žádosti, případně údajů v ní obsažených, bance příjemce a příjemci chybně poukázané platby.„
Obvyklá doba tohoto řízení je několik týdnů, buďte proto trpělivý.
Co dělat po odeslání žádosti?
Zákon stojí na Vaší straně a pakliže Vám majitel účtu kam jste Vaše peníze omylem poslali nechce peníze vrátit – jde o takzvané Bezdůvodné obohacení. Pokud se obrátíte na právníka a policii a vyrazíte proti této osobě k soudu, na 99 % vyhrajete. Ovšem je otázkou při jakých částkách do tohoto soudního sporu jít.
Pokud by si příjemce nechal platbu nad 5.000 Kč bude se u soudu řešit vše jako trestný čin. Při částkách nižších než 5.000 Kč to bude klasifikováno jako přestupek.

Časté dotazy
Tento formulář má různé názvy. V sekci ke stažení jsou Žádosti o vrácení platby na Váš účet u různých českých bank zdarma ke stažení. Formulář Vaší banky musíte vyplnit a poslat Vaší bance, která ho předá bance příjemce platby.
Stručně popsaný celý postup získání chybně poslaných peněz na jiný bankovní účet než jste plánovali najdete výše v článku.
